Directors egoistes, #09: Christopher Nolan

Ai, Nolan, Nolan, Nolan… què faig amb tu? Christopher Nolan, l’autor al que dediquem aquesta novena edició de ‘Directors egoistes’ és un dels grans noms que ressona pel panorama cinematogràfic com un dels grans directors de l’actualitat. Anglés ben assentat a l’star system de Hollywood, la seua filmografia destaca per, en qüestió de menys de vint anys, crear un gran nombre de pel·lícules d’una -aparent- complexitat superior a la mitjana. Grans jocs narratius que no dubten en portar a l’espectador per un camí plaent i, al mateix temps, turmentós que es dirigeix a un final sorpresiu i força satisfactori.

I és així, totes les pel·lícules de Nolan (excepte les adaptades a una narració més clàssica, com la seua trilogia personal de Batman, InsomnioDunkerque) destaquen per la presència d’ambiciosos girs narratius al seu desenllaç i l’abordament descarat de temes abstractes i d’una complexitat clara (com la força dels somnis o la idiosincràsia del temps). Per tant, cada vegada que afrontem una pel·lícula de Christopher Nolan podríem pensar-nos que ens trobem davant d’una obra intel·ligent i difícil que requereix de tots els nostres sentits per comprendre els jocs mentals que ens planteja el britànic.

Si bé és cert, la meua perspectiva és molt distinta. Les obres de Nolan no són productes gens arriscats ja que estan sobreexplicades: com desconfiant de l’enginy propi dels espectadors, el director abusa de l’exposició directa de les claus que resoldran posteriorment els seus enigmes, llevant gran part de la gràcia que suposa resoldre les seues incògnites. A aquesta falta d’invitació a fer treballar la matèria gris de l’espectador es suma la inequívoca simplicitat dels conceptes plantejats per l’autor que es resolen d’una forma massa senzilla i superficial.

Al món cinèfil hi ha una cruenta guerra respecte a Christopher Nolan, amb defensors que veneren les seues pel·lícules com la segona arribada de Jesucrist i detractors que el consideren un autor pedant i presuntuós que no acaba donant la talla. Tenia ganes de poder posicionar-me al conflicte i, després de les darreres línies, vos podreu imaginar de quin peu coixeje més.

No m’agraden les pel·lícules de Christopher Nolan ja que les trobe obres massa ambicioses que no apleguen al nivell que, presumidament, elles mateixes es posen. I Nolan dirigeix com Déu, sí, sap fer que les coses lluisquen bé en pantalla i el seu disseny del so és la joia de la corona (possiblement el més cuidat del cinema contemporani), però fora dels focs d’artifici les seues obres no ofereixen molt més que un espectable rimbombant que es riu descaradament de la intel·ligència de l’espectador. Molt soroll per no res.

10 – Following (1998)

Metacritic: 6,0/10                 Filmaffinity: 7,2/10

IMDb: 7,5/10               Rotten tomatoes: 8,0/10

Following 1.jpg

 

9 – Batman Begins (2005)

Metacritic: 7,0/10                  Filmaffinity: 7,4/10

IMDb: 8,2/10                Rotten tomatoes: 8,4/10

171685.jpg-r_1280_720-f_jpg-q_x-xxyxx.jpg

 

8 – El caballero oscuro: la leyenda renace (2012)

Metacritic: 7,8/10                   Filmaffinity: 7,5/10

IMDb: 8,8/10                  Rotten tomatoes: 8,7/10

thedarkknightrises.jpg

 

7 – Memento (2000)

Metacritic: 8,0/10                     Filmaffinity: 7,9/10

IMDb: 8,4/10                    Rotten tomatoes: 9,2/10

memento-pelicula-polaroid-1532823991.jpg

 

6 – Origen (2010)

Metacritic: 7,4/10                     Filmaffinity: 8,0/10

IMDb: 8,8/10                    Rotten tomatoes: 8,7/10

hero_Inception-image.jpg

 

5 – Interstellar (2014)

Metacritic: 7,4/10                     Filmaffinity: 7,9/10

IMDb: 8,6/10                    Rotten tomatoes: 7,2/10

nwmrUbR.jpg

 

4 – Insomnio (2002)

Metacritic: 7,8/10                      Filmaffinity: 6,5/10

IMDb: 7,2/10                     Rotten tomatoes: 9,2/10

Insomnia-film-1.png

 

3 – El truco final (2006)

Metacritic: 6,6/10                   Filmaffinity: 7,4/10

IMDb: 8,5/10                  Rotten tomatoes: 7,6/10

The Prestige 1

 

2 – Dunkerque (2016)

Metacritic: 9,4/10                Filmaffinity: 7,1/10

IMDb: 7,9/10                Rotten tomatoes: 9,2/10

dunkirk-1.jpg

 

1 – El caballero oscuro (2008)

Metacritic: 8,4/10              Filmaffinity: 8,1/10

IMDb: 9,0/10             Rotten tomatoes: 9,4/10

Dark Night.jpg

Si vols seguir llegint…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s